Monitoring aplikacji (Application Performance Monitoring) - co to jest i do czego jest potrzebny

23 April, 2024 11:00 7 min Administrator

Zbudowanie aplikacji nie wystarczy. Aby działała poprawnie, kluczowy jest jej stały monitoring po uruchomieniu. Dzięki temu można szybciej wyłapywać błędy, zapobiegać problemów, a tym samym dostarczyć lepsze doświadczenia użytkownika. Co to jest monitoring aplikacji i do czego jest potrzebny?


Co to jest monitoring aplikacji?

Monitoring aplikacji (APM, ang. Application Performance Monitoring) to proces mierzenia wydajności aplikacji i zbierania oraz analizowania danych związanych z jej działaniem w celu zidentyfikowania problemów, optymalizacji jej działania i szybkiej reakcji na awarie. 

Monitoring obejmuje m.in.:

  • czas ładowania
  • błędy i awarie
  • szybkość odpowiedzi
  • wykorzystanie zasobów
  • działanie serwerów
  • ruch w sieci
  • śledzenie interfejsów, API i baz danych
  • problemy z dostępnością.

Do procesu APM wykorzystuje się specjalne narzędzia, które zapewniają szczegółowy wgląd w działanie aplikacji, pozwalają stawiać diagnozy i rozwiązywać problemy. Narzędzia te szybko identyfikują błędy i problemy i wysyłają o nich powiadomienia oraz wdrażają gotowe schematy działań. 

Jednym z takich narzędzi jest Dynatrace. To narzędzie oferujące szereg rozwiązań do monitoringu wydajności aplikacji oraz całych środowisk informatycznych. Pozwala na monitorowanie i kontrolę wszystkich aplikacji, również z perspektywy klienta końcowego, co pozwala na zapewnienie najlepszych doświadczeń użytkownika. Narzędzie umożliwia też dostęp do danych na wszystkich urządzeniach z dowolnego miejsca na świecie i działa w wielu środowiskach. 

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o Dynatrace lub innych narzędziach do APM, skontaktuj się z nami.


Monitoring aplikacji - dlaczego warto z niego korzystać

Wdrożenie procesu monitoringu aplikacji niesie szereg korzyści biznesowych i technologicznych, m.in.:

  • Zapewnienie wysokiej dostępności usługi

Monitoring aplikacji pozwala sprawnie przewidywać problemy oraz reagować na błędy i awarie, co przekłada się na niezawodność działania aplikacji i krótki czas przestoju.

  • Wyższa jakość usługi

Wysoka dostępność oraz eliminowanie błędów i usterek, zanim zauważą je klienci, oznacza podniesienie jakości usług, większą satysfakcję i lojalność klientów. 

  • Większe zyski

Szybsze działanie aplikacji sprawia, że staje się ona bardziej atrakcyjna, co przyciąga klientów i generuje większe zyski. Sprawne działanie zwiększa także konwersję z zakupów. Zmniejszenie czasu przestoju spowodowanego awarią również przekłada się na większe przychody.

  • Oszczędność czasu i pieniędzy

Zautomatyzowanie monitoringu aplikacji pozwala zmniejszyć zaangażowanie człowieka i przyspieszyć wykrywalność usterek, co skraca procesy i generuje oszczędności.

  • Przyspiesza prace deweloperskie

Szybkie wykrywanie błędów pozwala sprawniej rozbudowywać aplikacje i wprowadzać nowe funkcjonalności. Monitoring aplikacji pozwala na zarządzanie logami i wykrywanie błędów w kodzie oraz na identyfikację rzeczywistego źródła problemu.

  • Stabilny rozwój aplikacji

Monitoring aplikacji nie tylko wykrywa błędy, ale pomaga również zapobiegać im w przyszłości. Dzięki temu aplikacja może rozwijać się bardziej stabilnie.

  • Optymalizacja wykorzystania zasobów

Monitoring aplikacji pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów organizacji, np. procesorów, pamięci i dysków. Prowadzi to do optymalizacji infrastruktury, a co za tym idzie - redukcji kosztów operacyjnych i wygenerowania dodatkowych oszczędności.

  • Zwiększenie produktywności i innowacyjności

Szybkie rozpoznawanie usterek i lepsza alokacja zasobów prowadzą do oszczędności czasu pracy deweloperów, pozwalając skupić się na bardziej kluczowych dla biznesu zadaniach, takich jak rozwój produktów.

  • Zapewnienie zgodności z umowami SLA

Dostarczenie klientowi wyników zapisanych w kontrakcie jest kluczowe z punktu widzenia biznesu. Narzędzia do monitoringu aplikacji pozwalają nie tylko osiągnąć pożądane wartości, ale też wygenerować raporty, które dokładnie wykażą zgodność usługi z SLA.

  • Planowanie rozwoju

Monitorowanie APM to nie tylko rozwiązywanie bieżących problemów, ale także dostarczanie cennych danych wykazujących wzorce ułatwiające dalsze planowanie rozwoju i skalowania aplikacji.


Monitoring aplikacji - podsumowanie

Monitoring aplikacji niesie wiele korzyści biznesowych. Dobranie odpowiednich narzędzi oraz strategii monitoringu jest jednak kluczowe dla realizacji tego procesu. Istotne jest również wybranie odpowiednich metryk, które pozwolą określić, czy dana wartość czy spowolnienie jest już niepokojące, czy może w granicach normy.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w wyborze narzędzia i tym zakresie, skontaktuj się z nami. Jako partner Dynatrace pomożemy Ci wdrożyć to narzędzie i ustalić strategię i proces monitoringu aplikacji.


Sprawdź także

Zadzwoń +48 22 657 0438

lub wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą!

Nazywam się
i jestem zainteresowany
Proszę o kontakt pod adresem
lub numerem tel.